L’ora soave.
Lu pisci binidittu.
O Bammineddu.
O Bammineddu di zùccaru duci,
Lassatimi parrari, si vi piaci.
Nun vogghiu chi taciti tanti vuci:
Vogghiu lu paradisi; beddu ’n paci.
Monte Formaggio nun è sulu ‘na muntagna. È ‘na ferita granni scavata tra petri e memoria, ‘na specie di mappa geologica ca nasconde fossili marini vecchi di milioni d’anni. Sopra ci crescono eucalipti, palme nane e ‘na certa Fophrys mirabilis, ‘na ‘rchidea rara ca nuddu mai ha avuto il curaggiu di cogliri. Ma nun su’ i piante u cori di stu locu. È la memoria, chidda ca s’infila comu l’umidità tra li fogghi, lenta e carica.
La storia di Monte Formaggio nun si cuntava a ogni unu. Solu quannu lu suli s’ammuccia darrè i muntagni e i biccheri su’ vacanti, allura si po’ sussurrari. E Nonno Billa, sulu na vota la cuntò, picchì, diceva, chiddi dui li canusciva veramenti, e sta cosa era dulurusa, ca li tagghiava l’arma.
Pietro e Paolo, dui cristiani d’altri tempi, pigliaru in fittu i terre d’o monte. Erano cumpari di San Giuvanni: un legame ca nun è sulu amicizia, è un pattu, comu si avissiru mesu l’arma in cruci. U giuramentu fattu cu ‘na rasta di basilicò viva, ca profumava d’amuri e di fede, legata cu un filu russu davanti a Diu, o Santu e a iddi stessi. Più ca frati, più ca sangu.
Ma u sangu è sangu, e a carne trema, tradisce, cerca. E Pietro si fici l’amuri cu Filomena, la mugghieri di Paolo. Na cosa chi si sapia, ma si unchìu cu ‘na jornata di scampagnata: Pietro, Paolo e i mugghieri — Rita e Filomena — acchianaru tutti ‘nsime o monte. Vinu, casu — ca, scusa, ma l’ironia è nera comu a pece — e sguardi ca scivulavanu comu l’ogghiu. Ma San Giuvanni, dicono, sintìu tuttu. E decise di fari capiri la so’ disprizzioni.
Quannu calau u suli, Paolo e Rita sceseru sulu. Pietro e Filomena ristaru morti, stisi vicinu a ‘na surgiva, comu agneddi a Pasqua. Nudda ferita, nuddu sgarru: sulu i corpi fermi e l’acqua ca cominciò a scurriri russa. Ancora oggi la chiamanu la fontana rossa di Monte Formaggio.
Ma nun finìu così. I vuci si fìciru granni comu coddhi i monti: c’era cu cuntava ca non era mancu u Santu, ma la manu dell’omu a aviri ammazzatu chiddi dui. Si mormurava ca Rita, la mugghieri di Pietro, sapeva di erbe e di cosi ca puzzavano di veleni lenti. Si fìciru indagini, accuse, ma nuddu vinni cunvintu, e alla fini Paolo e Rita spareru, svapurati comu fuma ‘i focu quannu spunta l’alba.
E a fontana, cchiuttostu, scorre ancora. Lentamenti, russa comu un rimproveru ca nun si cancella. Certi dicunu ca è u sangu della cuparanza tradita, autri ca è la punizioni pi aviri tiratu nmezzu un Santu in una farsa.
Monte Formaggio nun dimentica. E cu ci va sulu — e c’è sempre quarcunu ca ci va — giura ca senti l’odori di basilicò bagnatu e un brivido chiù freddo di ogni ventu. Picchì in Sicilia i promessi su’ cosi serii, e quannu si spezanu, puru i Santi s’incazzanu. E San Giuvanni, quannu s’offende, nun è ca si spiega: a voti si limita a lassari ‘na fontana rossa e dui corpi stisi, a fari capiri ca certi legami nun si toccano. Pi nenti o munnu.
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